Архив за месец November, 2011

Това да прекарваш времето си с истински духовни приятели ще те изпълни с любов към всички същества и ще ти помогне да видиш колко са негативни привързаността и омразата. Животът сред такива приятели и следването на примера им естествено ще те надарят с техните добри качества, точно както птичките, които летят около планина от злато са окъпани в нейното златно сияние.

Колкото и многобройни да с чувстващите същества,
заклевам се всичките да ги спася.

Колкото и неукротими да са страстите,
заклевам се всичките да ги угася.

Колкото и необятни да са дхармите,
заклевам се да ги овладея до една.

Колкото и непостижимо да е състоянието на Буда,
заклевам се да го постигна.

Преди човек да започне да изучава Дзен,
планините са си планини, а реките — реки.

След първото съзиране на истината,
планините вече не са планини
и реките вече не са реки.

След просветлението планините
отново са планини и реките — реки.

Каквото и страдание да има на света
то възниква от стремежа към собственото щастие;

Каквото и щастие да има на света
то възниква от желанието другите да са щастливи.

Нека всички чувстващи същества
постигнат щастие и причините за щастие.

Нека всички те се освободят от страданието
и причините за страданието.

Нека никога не се разделят
от свещеното щастие, в което няма тъга.

Нека всички те останат в състояние на велико безпристрастие,
освобождавайки се от привързаността към близки
и предубедеността към непознати.

Има шест начина да гледаш нещата, за да видиш ясно:

Наблюдавай промяната на четирите сезона докато възприемаш външния свят –
ще осъзнаеш непостоянството, ще постигнеш безпристрастност и ще развиеш фокус на ума.

Наблюдавай ситуации в които помощта се отплаща с вреда –
ще изпиташ необикновеното, дълбоко чувство, че фиксациите ти се подкопават.

Наблюдавай чуждите безсмислени реакции на привързаност и отхвърляне –
със силна целеустременост да постигнеш освобождение от Самсара,
няма да изпитваш повече нужда от абсолютно нищо.

Наблюдавай липсата на благодарност,
която разглезените деца демонстрират към родителите си;
след това няма с такава готовност да даваш доверието си на другите.

Наблюдавай факта, че когато умрат,
дори и най-помпозните си заминават голи и сами;
ще забележиш, че фиксациите ти върху притежания и семейство се подкопават.

Наблюдавай добротата на учителите си, твоите водачи по пътя на Освобождението;
ще изпиташ такава дълбока преданост, че сълзите ти ще потекат сами.

Осъзнай напълно обстоятелствата на своето объркано състояние –
и приятните, и неприятните – по гореописаните начини;
това ще събуди безпристрастност и убедеността, че трябва да постигнеш свобода.

Недей да търсиш същността на външните неща,
търси същността на съзнанието!

След като веднъж откриеш същността на съзнанието,
ще познаваш едно нещо, но чрез него всичко ще се освободи.

Ако обаче не успееш да откриеш същността на съзнанието,
ще знаеш всичко, но няма да разбираш нищо.

Ако искаш да успокоиш демоните и зловредните сили,
убий маниакалното вкопчване в тялото и живота си.

Ако искаш да се разбираш добре с другите,
убий гордостта си и собствената си важност.

Ако искаш да премахнеш страданието,
убий всичко, което характеризира дуалистичните ти възприятия.

Ако искаш да постигнеш просветление в един единствен живот,
убий  отлагането и мързела.

Онези които убият тези неща
ще бъдат победители на четирите мари.

Човек трябва да следва мъдреца, който вади на показ собствените му недостатъци
все едно следва водач към някое скрито съкровище.

Онзи, който следва такъв мъдрец ще постигне полза, не вреда.

Ако живееш свещен живот и презираш обикновеното,
все още плуваш в океана на заблудата.